Публикации

Перспективи за приемане на еврото в Западните Балкани

автори:  доц. дпн Калоян Симеонов, Анна Печева, Лилиан Никифорова и Славея Бижева Цялата книга можета да видите тук: Страните от Западните Балкани, с изключение на Хърватия, която се присъедини към ЕС на 1 юли 2013 г., [...]

Същност и история на паричните съюзи

автор: доц. дпн Калоян Симеонов   След създаването на еврозоната в началото на 1999 г. се възроди интереса към развитието на паричните съюзи. Цялата книга можете да видите тук. [...]

60-годишнина от подписването на Римските договори

Посолството на Италия в София и Италианският културен институт организираха на 10 март 2017 г. кръгла маса, посветена на [...]

Публична дипломация и комуникационна политика в контекста на Европейския съюз

Дипломатическият институт към Министъра на външните работи на България публикува учебно помагало с текстове на тема ”Публична дипломация и комуникационна политика в контекста на Европейския съюз”. То е предназначено за подпомагане обученията на дипломатите, които се провеждат от Дипломатическия институт. В помагалото е публикуван аналитичният текст „Разговор за Европейския съюз – защо, кой, какво и как?“ на проф. Ингрид Шикова – член на екипа на проекта „Жан Моне Център за високи постижения“.

Тематичен брой на сп. “Социологически проблеми”

Това е най-новият тематичен брой на списанието "Социологически проблеми", издание на ИИОЗ при БАН. Посеветен е на десет години европеизация на българското общество, а негов водещ е професор Георги Димитров. В списанието ще откриете публикации на проф. Димитров, доц. Велева,  д-р Тонева и специално интервю с проф. Ингрид Шикова. За повече информация

Курсове

Емипирични изследвания на европейската интеграция

Проф. дсн Георги Димитров Този избираем 30-часов курс от бакалавърската програма на Катедра европеистика дава шанс на студентите от специалността да се запознаят с някои от най-добрите международни примери за емпирично изследване върху европейската интеграция и лично да участват в реален изследователски процес в рамките на сравнително изследване върху няколко национални случая. Курсът ще бъде актуализиран ежегодно с нов фокус на изследователския интерес. През първата година акцентът е върху сравнение на интеграционните траектории на България и Сърбия. Студентите, които вземат участие в курса, ще получат: Задълбочени знания за процесите на разширяване на ЕС в тяхната историческа динамика и национални специфики; Ще получат познания за някои от най-важните изследователски тенденции в литературата върху европейската интеграция в сравнителна перспектива; Ще бъдат насърчени да се развиват в посока на високоакадемична кариера; Ще бъдат подготвени да се справят успешно със защитата на магистърска или дисертационна теза.

Политики на Европейския съюз – симулационна игра

Проф. Ингрид Шикова Целта на симулационната игра е да доближи студентите до практиката на преговорите и процеса на вземане на решения в Европейския съюз. Методологията на играта обхваща подготвителни лекции, запознаване с текстове, подготовка на позиции по определена тема и участие в симулационната игра. В тази дисциплина  ще бъде представен Европейския съюз като преговорна система, основните актьори в процеса на вземане решения – институции, лобита, обществено мнение, както и преговорната култура в ЕС. Темата на симулационната игра се избира всяка година в съответствие с актуалните въпроси в ЕС. Симулационанта игра ще помогне на студентите да разберат поведението на участниците в преговорите и процеса на вземане на решения в ЕС и ще подобри техните умения да анализират, да преговарят, да защитават позиции.

Икономически и паричен съюз

Доц. д-р Калоян Симеонов Курсът Икономически и паричен съюз се преподава от няколко години. Същевременно след кризата от 2007-2008 г. в Европейския съюз бяха въведени редица реформи и промени във функционирането на Икономическия и паричен съюз. Тези реформи водят до необходимост от адаптиране на курса върху ИПС, който се провежда в рамките на третата година в бакалавърската програма на Катедра Европеистика. Една от планираните промени в лекционния курс е свързана с ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа. Съществуват и специфични въпроси като едностранната евроизация на Черна гора и Косово, валутния борд в Босна и Херцеговина и значителното влияние на ИПС върху всички страни в региона. Настоящият формат на курса се фокусира върху теоретичните аспекти на ИПС и създаването и функционирането му в първите години след въвеждането на еврото. Актуализацията на курса ще бъде в посока а) значимите промени в ИПС в последните години; б) дискусията за бъдещото развитие на ИПС; в) ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа, както и други теми.  

История на Източното разширяване на ЕС

Доц. д-р Мирела Велева Основната цел на курса История на Източното разширяване на ЕС е да разшири разбирането на студентите за естеството и начина на функциониране на Европейския съюз и да ги подкрепи в изследването на същността на процеса на европейска интеграция и на изграждане на европейска идентичност, както и на процесите на бъдещо разширявае на Европейския съюз. Целите на курса са двупосочни. От една страна, запознаване с развитието и разгръщането на Източното разширяване и факторите, които задвижват този процес. От друга страна, курсът ще позволи на студентите да анализират хронологичната и институционална рамка на процеса на интеграция на България в ЕС, въз основа на работа с първични документални източници, събрани в рамките на тематичното изследване и създаването на дигиталния архив към Центъра за високи постижения „Жан Моне“: нормализация на отношенията с ЕС, институционализация, официална молба за присъединяване, преговорен процес, както и основни политически фактори, свързани с вземането на решения в България във връзка с процеса на присъединяване към ЕС, влияние на „Европа“ върху националните институции, българското членство през оценката на европейските институции – Съвет, Комисия, Парламент. В рамките на работата на Центъра за високи постижения е предвидена и редовна актуализация на учебното съдържание на курса на база събраните документални архивни източници. [...]