Публикации

Юбилеен сборник „20 години катедра Европеистика“

Юбилейният сборник, посветен на 20-годишнината от създаването на катедра „Европеистика“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“ съдържа статии на преподаватели в катедрата. Съставител на сборника е проф. Нели Огнянова.

ЕВРОПЕЙСКИЯТ СЪЮЗ СЛЕД 2020 Г.– НОВА ЕВРОПА В НОВ СВЯТ

 Доклади от Шестата международна научна конференция [...]

Демократизация чрез интеграция?

Присъединяването към ЕС е безспорен признак за установяването на демократично управление, но проблемът се състои в това, че някои от Страните от Централна и Източна Европа, за които се счита, че демокрацията е вече консолидирана, проявяват признаци на отстъпление. [...]

Как и защо изоставащите станаха първенци в ключовата промяна в интеграционната стратегия на ЕС?

Защо и как изоставащите станаха първенци?

Европа на живо – горещите теми

Сборник от доклади от годишната научна студентска конференция [...]

Курсове

Емипирични изследвания на европейската интеграция

Проф. дсн Георги Димитров Този избираем 30-часов курс от бакалавърската програма на Катедра европеистика дава шанс на студентите от специалността да се запознаят с някои от най-добрите международни примери за емпирично изследване върху европейската интеграция и лично да участват в реален изследователски процес в рамките на сравнително изследване върху няколко национални случая. Курсът ще бъде актуализиран ежегодно с нов фокус на изследователския интерес. През първата година акцентът е върху сравнение на интеграционните траектории на България и Сърбия. Студентите, които вземат участие в курса, ще получат: Задълбочени знания за процесите на разширяване на ЕС в тяхната историческа динамика и национални специфики; Ще получат познания за някои от най-важните изследователски тенденции в литературата върху европейската интеграция в сравнителна перспектива; Ще бъдат насърчени да се развиват в посока на високоакадемична кариера; Ще бъдат подготвени да се справят успешно със защитата на магистърска или дисертационна теза.     [...]

Политики на Европейския съюз – симулационна игра

Проф. Ингрид Шикова Целта на симулационната игра е да доближи студентите до практиката на преговорите и процеса на вземане на решения в Европейския съюз. Методологията на играта обхваща подготвителни лекции, запознаване с текстове, подготовка на позиции по определена тема и участие в симулационната игра. В тази дисциплина  ще бъде представен Европейския съюз като преговорна система, основните актьори в процеса на вземане решения – институции, лобита, обществено мнение, както и преговорната култура в ЕС. Темата на симулационната игра се избира всяка година в съответствие с актуалните въпроси в ЕС. Симулационанта игра ще помогне на студентите да разберат поведението на участниците в преговорите и процеса на вземане на решения в ЕС и ще подобри техните умения да анализират, да преговарят, да защитават позиции.

Икономически и паричен съюз

Доц. д-р Калоян Симеонов Курсът Икономически и паричен съюз се преподава от няколко години. Същевременно след кризата от 2007-2008 г. в Европейския съюз бяха въведени редица реформи и промени във функционирането на Икономическия и паричен съюз. Тези реформи водят до необходимост от адаптиране на курса върху ИПС, който се провежда в рамките на третата година в бакалавърската програма на Катедра Европеистика. Една от планираните промени в лекционния курс е свързана с ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа. Съществуват и специфични въпроси като едностранната евроизация на Черна гора и Косово, валутния борд в Босна и Херцеговина и значителното влияние на ИПС върху всички страни в региона. Настоящият формат на курса се фокусира върху теоретичните аспекти на ИПС и създаването и функционирането му в първите години след въвеждането на еврото. Актуализацията на курса ще бъде в посока а) значимите промени в ИПС в последните години; б) дискусията за бъдещото развитие на ИПС; в) ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа, както и други теми.  

История на Източното разширяване на ЕС

Доц. д-р Мирела Велева Основната цел на курса История на Източното разширяване на ЕС е да разшири разбирането на студентите за естеството и начина на функциониране на Европейския съюз и да ги подкрепи в изследването на същността на процеса на европейска интеграция и на изграждане на европейска идентичност, както и на процесите на бъдещо разширявае на Европейския съюз. Целите на курса са двупосочни. От една страна, запознаване с развитието и разгръщането на Източното разширяване и факторите, които задвижват този процес. От друга страна, курсът ще позволи на студентите да анализират хронологичната и институционална рамка на процеса на интеграция на България в ЕС, въз основа на работа с първични документални източници, събрани в рамките на тематичното изследване и създаването на дигиталния архив към Центъра за високи постижения „Жан Моне“: нормализация на отношенията с ЕС, институционализация, официална молба за присъединяване, преговорен процес, както и основни политически фактори, свързани с вземането на решения в България във връзка с процеса на присъединяване към ЕС, влияние на „Европа“ върху националните институции, българското членство през оценката на европейските институции – Съвет, Комисия, Парламент. В рамките на работата на Центъра за високи постижения е предвидена и редовна актуализация на учебното съдържание на курса на база събраните документални архивни източници. [...]

Парадигмални алтернативи за изследване на разширяванията на ЕС

проф. дсн Георги Димитров Парадигмални алтернативи за изследване на разширяванията на ЕС Курсът цели да запознае докторантите с многообразието от гледни точки към процеса на разширявания на ЕС, проследявайки историята на развитие на тази специализирана академична традиция от последните 30 години. Той изяснява едновременно парадигмалните основания за различията в подхода към изследвания предмет, но също и практико-политическите последици от различните интерпретации на изучаваната проблематика.Проф. дсн. Георги Димитров Завършилите курса докторанти ще имат: – Познание за историята и актуалното състояние на изследванията върху източното разширяване на ЕС от гледна точка на съдържателното многообразие и методологическите различия, съдържащи се в основните научни постижения на тази академична традиция; – Компетентност за участие в академични дебати върху процесите на разширявания на ЕС чрез разбиране на основанията за различията в позициите на спорещите страни; – Компетентност за самостоятелно изследване на политиките на ЕС чрез заемане на рефлексивно отношение към собствената позиция към изследвания предмет.