Публикации

Ние младите, ние Европа

 Годишна научна студентска конференция на специалност "Европеистика", випуск "Уилям Шекспир" [...]

#JeSuis Eвропа

Сборник от доклади от студентска научна конференция на випуска "Жак Делор", специалност "Европеистика" [...]

Многогодишната финансова рамка 2021-2027 г. – политическото послание за бъдещето на Европейския съюз

Статия в последния брой на сп. „Дипломация“ проф. д-р Ингрид Шикова „Многогодишната финансова рамка 2021-2027 г. – политическото послание за бъдещето на Европейския съюз“. [...]

Сборник с доклади от Петата международна конференция на Катедра Европеистика под надслов „Съединението прави силата“

Сборникът „Съединението прави силата“ обединява докладите от Петата международна конференция на Катедра „Европеистика“ към Философския факултет на Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Център за високи постижения “Жан Моне”, с подкрепата на програма „Еразъм+“. Конференцията се състоя на 31 май – 1 юни 2018 г. в София. [...]

Икономически и парични съюзи – теории и практика

          В книгата на доц. Симеонов „Икономически и парични съюзи – теории и практика“ може да научите много за теориите за тези съюзи и за практическите им приложения. [...]

Курсове

Емипирични изследвания на европейската интеграция

Проф. дсн Георги Димитров Този избираем 30-часов курс от бакалавърската програма на Катедра европеистика дава шанс на студентите от специалността да се запознаят с някои от най-добрите международни примери за емпирично изследване върху европейската интеграция и лично да участват в реален изследователски процес в рамките на сравнително изследване върху няколко национални случая. Курсът ще бъде актуализиран ежегодно с нов фокус на изследователския интерес. През първата година акцентът е върху сравнение на интеграционните траектории на България и Сърбия. Студентите, които вземат участие в курса, ще получат: Задълбочени знания за процесите на разширяване на ЕС в тяхната историческа динамика и национални специфики; Ще получат познания за някои от най-важните изследователски тенденции в литературата върху европейската интеграция в сравнителна перспектива; Ще бъдат насърчени да се развиват в посока на високоакадемична кариера; Ще бъдат подготвени да се справят успешно със защитата на магистърска или дисертационна теза.     [...]

Политики на Европейския съюз – симулационна игра

Проф. Ингрид Шикова Целта на симулационната игра е да доближи студентите до практиката на преговорите и процеса на вземане на решения в Европейския съюз. Методологията на играта обхваща подготвителни лекции, запознаване с текстове, подготовка на позиции по определена тема и участие в симулационната игра. В тази дисциплина  ще бъде представен Европейския съюз като преговорна система, основните актьори в процеса на вземане решения – институции, лобита, обществено мнение, както и преговорната култура в ЕС. Темата на симулационната игра се избира всяка година в съответствие с актуалните въпроси в ЕС. Симулационанта игра ще помогне на студентите да разберат поведението на участниците в преговорите и процеса на вземане на решения в ЕС и ще подобри техните умения да анализират, да преговарят, да защитават позиции.

Икономически и паричен съюз

Доц. д-р Калоян Симеонов Курсът Икономически и паричен съюз се преподава от няколко години. Същевременно след кризата от 2007-2008 г. в Европейския съюз бяха въведени редица реформи и промени във функционирането на Икономическия и паричен съюз. Тези реформи водят до необходимост от адаптиране на курса върху ИПС, който се провежда в рамките на третата година в бакалавърската програма на Катедра Европеистика. Една от планираните промени в лекционния курс е свързана с ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа. Съществуват и специфични въпроси като едностранната евроизация на Черна гора и Косово, валутния борд в Босна и Херцеговина и значителното влияние на ИПС върху всички страни в региона. Настоящият формат на курса се фокусира върху теоретичните аспекти на ИПС и създаването и функционирането му в първите години след въвеждането на еврото. Актуализацията на курса ще бъде в посока а) значимите промени в ИПС в последните години; б) дискусията за бъдещото развитие на ИПС; в) ефекта на ИПС върху страните от Югоизточна Европа, както и други теми.  

История на Източното разширяване на ЕС

Доц. д-р Мирела Велева Основната цел на курса История на Източното разширяване на ЕС е да разшири разбирането на студентите за естеството и начина на функциониране на Европейския съюз и да ги подкрепи в изследването на същността на процеса на европейска интеграция и на изграждане на европейска идентичност, както и на процесите на бъдещо разширявае на Европейския съюз. Целите на курса са двупосочни. От една страна, запознаване с развитието и разгръщането на Източното разширяване и факторите, които задвижват този процес. От друга страна, курсът ще позволи на студентите да анализират хронологичната и институционална рамка на процеса на интеграция на България в ЕС, въз основа на работа с първични документални източници, събрани в рамките на тематичното изследване и създаването на дигиталния архив към Центъра за високи постижения „Жан Моне“: нормализация на отношенията с ЕС, институционализация, официална молба за присъединяване, преговорен процес, както и основни политически фактори, свързани с вземането на решения в България във връзка с процеса на присъединяване към ЕС, влияние на „Европа“ върху националните институции, българското членство през оценката на европейските институции – Съвет, Комисия, Парламент. В рамките на работата на Центъра за високи постижения е предвидена и редовна актуализация на учебното съдържание на курса на база събраните документални архивни източници. [...]

Парадигмални алтернативи за изследване на разширяванията на ЕС

проф. дсн Георги Димитров Парадигмални алтернативи за изследване на разширяванията на ЕС Курсът цели да запознае докторантите с многообразието от гледни точки към процеса на разширявания на ЕС, проследявайки историята на развитие на тази специализирана академична традиция от последните 30 години. Той изяснява едновременно парадигмалните основания за различията в подхода към изследвания предмет, но също и практико-политическите последици от различните интерпретации на изучаваната проблематика.Проф. дсн. Георги Димитров Завършилите курса докторанти ще имат: – Познание за историята и актуалното състояние на изследванията върху източното разширяване на ЕС от гледна точка на съдържателното многообразие и методологическите различия, съдържащи се в основните научни постижения на тази академична традиция; – Компетентност за участие в академични дебати върху процесите на разширявания на ЕС чрез разбиране на основанията за различията в позициите на спорещите страни; – Компетентност за самостоятелно изследване на политиките на ЕС чрез заемане на рефлексивно отношение към собствената позиция към изследвания предмет.